GVB Amsterdam 501

Beknopte geschiedenis

Het Amsterdamse Gemeentevervoerbedrijf deed mee aan de laatste verwoede poging om de standaardisatie van de stadsbus op gang te houden. Van de derde generatie bestelde zij 29 twaalf-meter bussen en uiteindelijk 72 gelede bussen. De serie 496-504 waren bestemd voor lijn 48. De bussen hadden een knielinrichting om het in- en uitstappen te vergemakkelijken, een digitale lijn- en bestemmingsmatrix en veel meer moderne goed bruikbare snufjes. De opbouw was van het type Duvedec dat later ook in het streekvervoer werd gebruikt. Het GVB had in 1989 een nieuwe huisstijl gekregen: de bussen werden geleverd in lichtgrijs met blauwe schortplaten en rode deuren. De bus is een zogenoemde 'snelloper' en is dus geschikt voor hogere snelheden. In de ruim 16 jaar die de 501 bij het GVB heeft gereden, is de miljoen kilometer ruimschoots gehaald. Een enkele bus uit deze serie is ge-exporteerd en is een tweede leven begonnen bij een Oost-Europees vervoerbedrijf. Meer informatie? Word donateur, dan ontvangt u BRAM Bulletin 0 met een uitgebreidere beschijving van het wagenpark.

Technische gegevens

motor

Volvo

zitplaatsen

60

chassis

B10M-ART-J71

staanplaatsen

65

carrosserie

Hainje (Duvedec)

serie

496-504

lengte

17.900 mm

aflevering

08-01-1990

breedte

2.500 mm

kenteken

VG-05-NH

hoogte

3.420 mm

museumbus sinds

20-12-2011

gewicht

15.720 kg

 

 

 

terug naar het

overzicht