GVB Amsterdam 373

Beknopte geschiedenis

Als opvolger van de standaardstadsbus (Zie GVB 301) ontwikkelden de grote steden begin jaren tachtig in samenwerking met carrosseriebouwer Hainje te Heerenveen de CSA-2. Deze bus (CSA staat voor Commissie Standaardisatie Autobussen) verscheen in 1983 op de weg. Hij was luxer uitgevoerd dan zijn voorganger. Met zijn helderder rood en crèmekleurige raamomlijsting oogde hij aantrekkelijker dan de bordeauxrode en grijze standaardstadsbus van de eerste generatoe. Ook de 'snuit' verschilde: de bussen van de tweede generatie kregen een 'bolle' voorruit. Technisch waren er wel veel overeenkomsten. De meeste exemplaren waren voorzien van dezelfde DAF-motor. Dit type kon niet het succes van de eerste generatie benaderen. Na een veel kortere productieperiode waren er aanmerkelijk minder geproduceerd. De meeste vervoerbedrijven kozen voor andere ontwerpen. De Amsterdamse 373 herinnert aan de lange periode van standaardisatie, die duurde tot het begin van de jaren negentig. Meer informatie? Word donateur, dan ontvangt u BRAM Bulletin 0 met een uitgebreidere beschijving van het wagenpark.

Technische gegevens

motor

DAF

zitplaatsen

32

chassis

SB201 DKDL 554

staanplaatsen

56

carrosserie

Hainje

serie

346-374

lengte

12.000 mm

aflevering

12-1-1987

breedte

2.500 mm

kenteken

BT-17-ZB

hoogte

3.500 mm

museumbus sinds

02-10-2000

gewicht

10.280 kg

 

 

 

terug naar het

overzicht